zondag 18 juni 2017

STOER PICKNICKDEKEN!






Summertime, and the living is easy...
Picknicken en ijsjes eten!
Genieten!




Ondertussen ben ik helemaal verslingerd of noem het maar verslaafd aan jeans. Donker, licht, afgewassen of gebleekt, gedragen of versleten, jeans in al zijn tinten blauw. Perfect om er een stevig picknickdeken van te maken.

DIY


* Bereken hoe groot je je picknickdeken wil. 
* Knip het aantal vierkantjes uit de verschillende jeansbroeken dat je nodig hebt. 
Ik maakte ze 16/16 cm, maar je kan kiezen of je grote of kleinere vierkanten wil.
In totaal had ik 8 broeken nodig. Als je er zelf niet zoveel hebt liggen, kan je eens bij je familie of buren vragen of een keertje binnen stappen in een kringloop in je buurt. 
Natuurlijk kan je ook gewone nieuwe jeansstof kopen in verschillende tinten.


* Sorteer ze op kleur of tint.

* Maak een mooi kleurenpatroon naar smaak en goesting. 
Ik legde ze licht - donker - licht - donker enz... zodat ik een dambord-effect verkreeg. Als boord gebruikte ik alleen de donkerste tinten blauw.
* Geef aan elk rijtje een cijfer om vergissingen tijdens het in elkaar naaien te voorkomen.

* Stik vervolgens elk vierkantje in het rijtje aan elkaar, zodat je lange stroken krijgt. 
* Speld de stroken 2 per 2 aan elkaar en let daarbij goed op dat je de naden goed op elkaar legt en naai vast. 
* Zo maak je al de stroken aan elkaar vast tot het deken in elkaar steekt.


* TIP: Behandel het picknickdeken met een water en vuilafstotend product, zodat kleine vlekjes rap af te kuisen zijn met een vochtig doekje, zodat je niet elke keer het deken moet wassen. 




 * Voor de onderkant gebruikte ik een stevig en kleurrijk (met bananen) tafelzeil of toile sirée, (gevonden bij een super tof stoffenwinkeltje Bobby Sewing in Mortsel) waardoor je het picknickdeken ook op iets vuilere of nattere ondergronden kan leggen. 


GENIET VAN DE ZOMER!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten